flowers in the big parade deep inside your heart

Γιάννης Κεντρωτάς: Ο ιθύνων νους της παράστασης Αλάσκα, απαντά σε 12 ερωτήσεις

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ ΑΠΟ ΣΤΙΣ 17 Οκτωβρίου 2019

Ο Γιάννης Κεντρωτάς είναι συγγραφέας, σκηνοθέτης και πρωτοπαλίκαρο της ομάδας Lorem Ipsum.
Με την παράσταση Αλάσκα αντιστρέφει μεθοδικά τα ανάλαφρα γέλια σε πλάνταγμα. Μια σπαρακτική μαύρη κωμωδία που δε θα ξεχάσεις εύκολα.

Πώς προέκυψε η ενασχόληση σου με τη συγγραφή και την σκηνοθεσία θεατρικών έργων;
Η συγγραφή προέκυψε εντελώς τυχαία. Σε ένα σεμινάριο ‘σκηνοθεσίας κινηματογράφου’ μου ζητήθηκε να γράψω σαν εργασία ένα μικρό κείμενο. Ήταν η πρώτη φορά που μπήκα στη διαδικασία να σκεφτώ μια ιστορία. Λίγα χρόνια αργότερα αυτό το κειμενάκι αναπτύχθηκε και έγινε το πρώτο έργο των Lorem Ipsum ‘Η μπαλάντα ενός ευαίσθητου δήμιου’ που έχουμε ανεβάσει για τρεις θεατρικές σεζόν. Γιατί τίποτα δεν πάει χαμένο.

Από που εμπνέεσαι για τους χαρακτήρες σου, πώς τους διαμορφώνεις και πώς χτίζεις την πλοκή ενός έργου;
Όταν ξεκινάω ένα έργο στο μυαλό μου υπάρχει συνήθως μόνο μια συνθήκη. Μια ατάκα ή ένας χώρος ή ένας χαρακτήρας. Στο ‘Γιοσίρου Γιαμαγκούσι’ για παράδειγμα είχα φανταστεί έναν περίεργο τύπο που μισούσε τις πεταλούδες, κάτι που μου φαινόταν πολύ αστείο. Στην ‘Αλάσκα’ ήθελα να γράψω για μια μητέρα που περιμένει το παιδί της να επιστρέψει από ένα μακρινό ταξίδι. Προσπαθώ να βρω μια μικρή αφορμή για να ξεκινήσω το γράψιμο. Στην πορεία προσθέτω τους υπόλοιπους χαρακτήρες και αργότερα αποφασίζω για την τελική πλοκή του έργου. Το πως θα τελειώσει ένα έργο δεν με απασχολεί, παρά μόνο όταν έχω προχωρήσει πολύ την ιστορία.

Οι περισσότερες ιδέες μου έρχονται όταν οδηγώ, ό,τι πιο άβολο δηλαδή για να καταγράψεις μια σκέψη.
Η ‘μούσα’ προφανώς αδιαφορεί για την οδική ασφάλεια.

Ποια είναι τα πιο «γοητευτικά» είδη ανθρώπων για έναν συγγραφέα;
Οι άνθρωποι που ενώ φαίνεται ότι ζουν μια ήσυχη και φυσιολογική ζωή από πίσω τους κρύβεται ένα τεράστιο δράμα, τις περισσότερες φορές εν αγνοία τους. Και ενώ στο έργο έχουν πολλές φορές την ευκαιρία να πάρουν αυτή τη πληροφορία, εκείνοι αποφασίζουν να αγνοήσουν όλα τα σημάδια και μένουν στην άρνηση μέχρι τέλους.

Ποιες είναι οι στιγμές της ημέρας που η μούσα κάνει τρέλες στο μυαλό σου;
Οι περισσότερες ιδέες μου έρχονται όταν οδηγώ, ό,τι πιο άβολο δηλαδή για να καταγράψεις μια σκέψη. Η ‘μούσα’ προφανώς αδιαφορεί για την οδική ασφάλεια. Γράφω πάντα πολύ νωρίς το πρωί την ώρα που κοιμούνται όλοι και οι αντιπερισπασμοί είναι ελάχιστοι.

Πώς προέκυψε η ομάδα Lorem Ipsum, ποια είναι τα μέλη της και ο ρόλος τους μέσα σε αυτήν;
Έπρεπε να βρούμε ένα όνομα γιατί το ‘Ο Γιάννης Κεντρωτάς, ο Αντώνης Αντωνίου, ο Φίλιππος Λούβαρης και η Φανή Παλιούρα παρουσιάζουν την παράσταση’ καταλάμβανε μεγάλο μέρος της αφίσας. Τώρα αξιοποιώ τον χώρο που εξοικονομήσαμε για να γράψω το όνομά μου με μεγαλύτερα γράμματα κάτω από το κείμενο/σκηνοθεσία.

Μια φράση που υπογραμμίζεις στην Αλάσκα:
«Τα ψέματα όπως και οι αλήθειες είναι κακά μόνο όταν τα πει κακός άνθρωπος. Ακόμα και την αλήθεια να πει κακός άνθρωπος μπορεί να βλάψει.»

Θα ήθελες να ταξιδέψει σε άλλες πόλεις η παράσταση; Πολύ. Φέτος το καλοκαίρι παίξαμε την ‘Αλάσκα’ στην Σύρο και ήταν μια πολύ ωραία εμπειρία. Όμως είναι πολύ δύσκολο να το οργανώσεις και να το υποστηρίξεις αν το θέατρο δεν είναι η βασική σου ασχολία.

Είχες κατά νου από το ξεκίνημα αυτού του έργου, ότι πρόκειται για μαύρη κωμωδία ή έγινε στην πορεία το πάντρεμα κωμωδίας και δράματος;
Γνώριζα εξαρχής ότι το θέμα της παράστασης θα ήταν βαρύ όμως το χιούμορ μου βγαίνει φυσικά στο γράψιμο. Αυτό που ήθελα να καταφέρω ήταν να μην ‘χαλάνε’ οι κωμικές στιγμές την σκοτεινή ατμόσφαιρα του έργου. Για την παράσταση θεωρείται επιτυχία όταν ο θεατής βγαίνοντας από την αίθουσα και έχοντας ολοκληρωμένη την ιστορία στο μυαλό του να νιώθει περίεργα επειδή γέλασε σε κάποια σημεία νωρίτερα στη πλοκή, που όπως αποδείχτηκε στην πορεία δεν ήταν καθόλου αστεία.

Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση σκηνοθετώντας το έργο Αλάσκα;
Επειδή η ιστορία έχει πολλές ανατροπές έπρεπε να προσέξουμε πολύ να μην αποκαλυφθούν νωρίτερα τόσο στο κείμενο όσο και στις ερμηνείες των παιδιών.

Βλέποντας την σαν θεατής, υπάρχουν πράγματα που θα ήθελες να αλλάξεις; Σε πιάνει το ανικανοποίητο και η τελειομανία του καλλιτέχνη;
Πάντα εντοπίζω κάποια σημεία που χρήζουν βελτίωσης, κάποιες φορές στο κείμενο, άλλες στις ερμηνείες. Αν είναι κάτι εύκολο το συζητάμε και το διορθώνουμε για την επόμενη παράσταση. Αν είναι κάτι πιο πολύπλοκο και όχι τόσο σημαντικό ίσως το κρατήσω για τον εαυτό μου για να μη μπερδέψω τους ηθοποιούς. Πάντως φέτος που ανεβάζουμε για 2ο χρόνο την ‘Αλάσκα’ είχαμε την ευκαιρία να δουλέψουμε και να βελτιώσουμε όλα τα κομμάτια που δεν λειτουργούσαν όσο καλά θέλαμε.

«Τα ψέματα όπως και οι αλήθειες είναι κακά μόνο όταν τα πει κακός άνθρωπος. Ακόμα και την αλήθεια να πει κακός άνθρωπος μπορεί να βλάψει.»

Ποια ήταν η εντονότερη αντίδραση από θεατή παρακολουθώντας κάποια από τις παραστάσεις σας;
Έντονη δεν την λες αλλά θυμάμαι έναν γνωστό μου που είχε έρθει να δει το ‘Γιοσίρου Γιαμαγκούσι’. Τον πήρε ο ύπνος κυριολεκτικά στο 1ο λεπτό και ξύπνησε λίγο πριν το φινάλε με ένα ηχητικό εφέ πυροβολισμού που ακουγόταν στη παράσταση. Η κριτική του πάντως μετά στο φουαγιέ ήταν αποθεωτική.

Επόμενο βήμα για εσένα και την ομάδα;
Προς το παρόν θέλουμε να κλείσει η ‘Αλάσκα’ τον κύκλο της με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Θέλουμε να χαρούμε αυτές τις 12 παραστάσεις και εμείς και το κοινό γιατί πραγματικά πιστεύω ότι είναι η καλύτερη δουλειά μας σαν Lorem Ipsum. Μετά βλέπουμε.

 

*Η «Αλάσκα» τρέχει  έως τις 19/11 , για 12 παραστάσεις στον Πολυχώρο Vault (Μελενίκου 26, Βοτανικός)

Συνέντευξη: Γιάννης Ντάρδης , Mιρέλλα Κάππα


Join Radio

#ΑλλαξεΤονΑεραΣου

Current track
Τίτλος
Καλλιτέχνης

Background