flowers in the big parade deep inside your heart

H Μάρθα Φωκά φτιάχνει τις πιο απίθανες θεατρικές μάσκες που έχεις δει

Written by on 28 Μαρτίου 2018

Η Μάρθα Φωκά είναι σκηνογράφος, ενδυματολόγος και κατασκευάζει τις πιο απίθανες θεατρικές μάσκες που έχεις δει.
Όταν δεν βρίσκεται στο μαγικό εργαστήριο της, δραπετεύει στη Χίο και στα πιο τρελά της όνειρα εμφανίζεται ξαφνικά στην κουζίνα της ο Romeo Castelluci . Tα τελευταία 10 χρόνια συνεργάζεται σταθερά με τον σκηνοθέτη Σίμο Κακάλα με τον οποίο ανέβασαν πρόσφατα την παράσταση τα «Ανεμοδαρμένα Ύψη»  στο νέο θέατρο Χώρος και σ’ ενα διάλειμμα από τη γενική τους πρόβα, πέρασε από την παρακάτω σύντομη ανάκριση. 

φωτογραφία: Κική Παπαδοπούλου/ παράσταση Ανεμοδαρμένα Ύψη 

Πώς βλέπεις την εξέλιξη σου από την πρώτη συνεργασία με τον Σίμο Κακάλα το 2008 εως σήμερα; 
Μου έδωσε πολύ μεγάλη χαρά όταν παρατήρησα πως έχουμε φτάσει σ’ ένα σημείο επικοινωνίας που δεν χρειάζονται πια πολλές επεξηγήσεις. Είμαι ευτυχής που με τα χρόνια, η τεχνογνωσία με βοηθά να φτάνω όλο και πιο κοντά σ’ αυτό που έχει οραματιστεί ο ίδιος για την παράσταση αλλά κι εγώ για την πορεία της δουλειάς μου. 

φωτογραφία: Κική Παπαδοπούλου/ παράσταση Ανεμοδαρμένα Ύψη

Ποια είναι η διαδικασία της κατασκευής των μασκών, οι οποίες μας δίνουν την εντύπωση ότι είναι ολόκληροι χαρακτήρες από μόνες τους; 
Τα τελευταία χρόνια πειραματίζομαι σε πιο –ας πούμε- ρεαλιστικές φόρμες αλλά ποτέ έως τώρα δεν είχα εφαρμόσει τη λογική αυτή σε μισή μάσκα. Όταν ο Σίμος μού ζήτησε να φτιάξω για τα «Ανεμοδαρμένα Ύψη», κινηματογραφικές μάσκες, θεώρησα πώς ήταν εξαιρετική ευκαιρία να ερευνήσουμε αυτό το διαφορετικό είδος, ιδίως με την τεράστια πρόκληση που έχουν οι πολυσύνθετοι χαρακτήρες του έργου. Θα διαφωνήσω λίγο με τη φράση «ολόκληροι χαρακτήρες από μόνες τους». Η δυσκολία κάθε μάσκας πολλές φορές είναι η φλυαρία του κατασκευαστή. Η καθαρότητα του χαρακτήρα είναι απαραίτητη, ταυτόχρονα και η λιτότητα με την οποία αναδεικνύεται έτσι ώστε να υπάρχει χώρος για τον ηθοποιό να συμπληρώσει και να ολοκληρώσει ο ίδιος τον χαρακτήρα. Οι μάσκες θα ήταν ημιτελείς αν δεν υπήρχε η πολυετής έρευνα του Σίμου και της ομάδας του στο κομμάτι αυτό της εμψύχωσης, όπως επίσης και οι εξαιρετικοί ηθοποιοί που τις ενσαρκώνουν.

φωτογραφία: Κική Παπαδοπούλου/ παράσταση Ορέστης 

Υπάρχει κάποιος ρόλος απ’ όλα τα έργα που έχεις δουλέψει έως τώρα που σε δυσκόλεψε περισσότερο; 
Βέβαια υπάρχει ή μάλλον υπάρχουν. Είναι οι χαρακτήρες εμβληματικών γυναικών σε κάθε περίπτωση όπως οι: Ερωφίλη, Ηλέκτρα και τώρα Κάθριν. Είναι όλες τους νέες, όμορφες, δυναμικές, τραγικές και πολυσύνθετες. Μεγάλος μπελάς να ενώσεις όλα αυτά τα κομμάτια σε ένα πρόσωπο.

Ποιον εμπιστεύεσαι περισσότερο για συμβουλές και παρατηρήσεις όταν ολοκληρώνεις κάποια δουλειά; 
Πέρα απ’ τη δική μου κρίση που γίνεται όλο και αυστηρότερη, ο καλύτερος γνώστης του αντικειμένου είναι ο Σίμος(Κακάλας).

Ανοίγει η πόρτα και μπαίνει ο άνθρωπος που θαυμάζεις απεριόριστα για να συνεργαστείτε.
Μου φαίνεται αστείο να εμφανιστεί στην πόρτα της κουζίνας μου ο Romeo Castellucci αλλά φαντασία είναι, γιατί όχι;

Αγαπημένες συνήθειες σου και μέρη που πηγαίνεις πιο συχνά όταν δεν δουλεύεις. 
Όταν βρίσκω λίγο χρόνο πηγαίνω στη Χίο όπου μεγάλωσα και ζει η οικογένειά μου. Κατά τ’ άλλα, στα περισσότερα διαλείμματά μου τριγυρνάω κάπου στο Κουκάκι μαζί με τους φίλους μου.

Αν έπρεπε να διαλέξεις το soundtrack της ζωής σου ποιο θα ήταν αυτό; 
To «Πάμε στη Χονολουλού» από τον Γιάννη Μπέζο και τη Hawaiian Orchestra.

φωτογραφία: Κική Παπαδοπούλου/ παράσταση Ανεμοδαρμένα Ύψη 

Ποιες ήταν οι επιρροές και οι πηγές έμπνευσης για τα “Ανεμοδαρμένα Ύψη”; 
Πριν ξεκινήσω την υλοποίηση, είδα την τελευταία κινηματογραφική και πολύ ενδιαφέρουσα μεταφορά του έργου από την Andrea Arnold (Wutherning Heights 2011) και ανέτρεξα σε πορτραίτα φωτογράφων όπως οι Mark Abrahams, Marta Bevacqua, Milou Krietemeijer-Dirks, Amanda Demme κ.ά. Κατά την κατασκευή, άκουγα μετά μανίας Mumford & Sons οι οποίοι τραγουδούν για τον έρωτα με μια εφηβική ορμή που μου ήταν απαραίτητη στη συγκεκριμένη δουλειά.

φωτογραφία: Κική Παπαδοπούλου/ παράσταση Ανεμοδαρμένα Ύψη 

Ποια στιγμή κρατάς από τις πρόβες;
Κρατάω αυτή τη μαγική και βαθιά συγκινητική στιγμή που οι μάσκες γίνονται ένα με τους ηθοποιούς και έχουμε την τύχη να είμαστε οι πρώτοι μάρτυρες της γέννησης των χαρακτήρων.


φωτογραφία: Κική Παπαδοπούλου/ παράσταση Ανεμοδαρμένα Ύψη 

Μία φράση του έργου που σε χαρακτηρίζει περισσότερο. 
Είναι μια φράση του Χίθκλιφ που με ταράζει κάθε φορά: Όταν ο τύραννος βασανίζει τους σκλάβους του, αυτοί δε στρέφονται εναντίον του, τσακίζουν όσους έχουν από κάτω”.

Φωτογραφίες/συνέντευξη: Κική Παπαδοπούλου
*Δες όλες τις φωτογραφίες από την παράσταση «Ανεμοδαρμένα Ύψη» στο παρακάτω slide show


Join Radio

#ΑλλαξεΤονΑεραΣου

Current track
Title
Artist

Background